Stora gösar på pelagiskt vertikalfiske!

Allt stämde – trycket, temperaturen i vattnet och vädret var perfekt för dagens fiske, prickskytte efter gös. Vi hade planerat turen för att träffa de perfekta förhållandena. Det var det högsta trycket för månaden (1030hPa) vilket är en av de viktigaste faktorerna för ett lyckat gösfiske.

Vi visste att det skulle smälla på bra, men att turen skulle sluta med en nia i topp var kanske inte helt förväntat. Vi hade även planerat att spela in det sista materialet för vår film om just pelagiskt prickskytte efter gös. Denna förväntas ligga ute på tuben redan nästa vecka där materialet är taget från tre turer (två förra året och en detta år). Den kommer rocka så missa inte det. Mer info kommer upp så fort den är klar.

Jag blev upplockad av Manuel kl. 03:30 och väl ute på vattnet tog det inte lång tid innan första fisken fick syna insidan av båten. Det var redan på första släppet och gösen steg som ett skott. En V2 Riggle i färgen ”Brown Sugar” från Gunki inhalerades och gösen vägdes till halvkilot under sex, Bild_2_5.42kg

Jag fick släppa på första fisken samt de kommande tio fiskarna då vi redan hade bra material på Manuel. Under nästan varje släpp reagerade gösen bra. De var verkligen i farten och vi visste då att denna dag skulle bli riktigt riktigt lyckad. Jag landade ytterligare en på strax över fem kilo,

Bild_3

under mina följande tio släpp, denna tog en vit Biwaa jigg som för övrigt plockade de flesta gösarna i toppen för dagen. Efter detta körde vi varannan fisk. Första sex plussaren kom kl. 08:50. Återigen vit Biwaa 7′ (färgen ”Pepper’n Salt”). Det var ingen tvek på gösen när den steg. Drillen var grym och väl i båten ett nytt PB för mig. Gösen vägdes till 6.86 kg och var 86 cm lång.

Bild_4_6.86kg_86cm

Efter snabb fotografering fick den som övriga simma tillbaka.

Efter releasen letade vi vidare. Vi hade helt riktat in oss på stor fisk och därför kunde vi ibland leta en stund innan något bättre dök upp på ekolodet/structurescan där Manuels för övrigt nya Gen3 gav bra utdelning. Kvarten efter min gös på strax under sju dök ett bättre eko upp. Manuel släppte och till en början visade fisken inget intresse. Den stod som min på strax under åtta meter. Efter tredje droppet reagerade fisken med en kraftig stigning mot jiggen. PANG och drillen var igång. Denna som min kändes enligt Manuel riktigt bra. När fisken bröt ytan såg vi direkt att det var en riktigt fin gädda. Manuel var till en början besviken men insåg ganska snabbt att gäddan kunde ligga på runt tio.Tyvärr nådde den inte detta utan vägdes till strax över åtta kilo.

Bild_5_8.0kg

Efter release var det återigen min tur. Samma jigg igen och när fisken väl dök upp konstaterades att den var förbannat stor. Den stod på nio meter och gav ett riktigt bra utslag på både ekolodet och structor. Till en början var även denna, som Manuels pike, seg. Efter andra släppet och några intensiva ryck steg fisken sakta. När den börja närma sig jiggen tog jag till mig Manuels knep – att veva ett varv för att sedan stanna. Fisken klippte stenhårt med en helt galen drill som följd. Jag kunde knappt rubba den och gösen gjorde flertalet korta ruscher. När den bröt ytan utbrast vi båda i varsitt vrål. Manuel håvade samtidigt som filmen rullade. Jag utbrast i total glädje, det var en monstergös som låg i håven. När vågsäcken med fisken i hängdes på vågen pendlade vikten på runt nio kilo (med vågsäck borträknad). Den var hela 94 cm lång och vägde 8930 gr. Nytt galet PB igen och med detta var jag mer en glad.

Bild_1_8.93kg_94cm

Jag har ännu inte smält det och det lär ta ett tag. Efter release fortsatte fisket.

Nu var jag nöjd och lät därför Manuel släppa på allt under de följande timmarna. Det tog inte lång tid innan en bättre fisk återigen dök upp på skärmarna. Manuel släppte, med samma jigg på taffsen. Denna stod som övriga bättre fiskar relativt djupt. Ekot var lika bra som min nia och vi visste att om denna klipper har vi kanske en i samma kaliber som min i båten. Efter ett par knyckar stiger den med en väldans fart. PANG och Manuel svarar med ett kraftigt mothugg. Det tar totalstopp och en enorm fisk var krokad. Kort därefter smäller taffsen. FAN! Vi konstaterar snabbt att en riktigt stor gädda högst sannolikt klippt jiggen. Ekot var brutalt, bra mycket större en den tidigare åttan som Manuel landat timmen innan. Målet var visserligen gös men att bränna en potentiell tia till gädda är aldrig kul. Fisket fortsatte. Ny taffs och jigg knöts på – en Biwaa i färgen ”Apple Seed” 9′. Klockan hade precis slagit 10 och Manuel släppte på en bättre fisk. Den steg sakta men bestämt mot hans nio tummare. Ett ordentligt hugg och Manuel svarar återigen med helvetesmothugget. En gös på strax under sex kilo bröt kort därefter ytan.

Bild_6_5kg

Helt otroligt. Efter håvning och vägning fick fisken simma tillbaka. Nästa bättre fisk klippte Manuels V2 Riggle 7′ i färgen ”Contrast Chart”. Även denna stod djupt och som övriga krävdes lite lirk innan den plockade jiggen. Fisken vägdes till strax under sex kilo.

Bild_7_5.9kg

Återigen ett helt galet fiske, men ännu var det inte över. Kamerabatterierna började ta slut och vi visste att de kommande fiskarna kanske inte skulle komma med på film.

Manuel tjatade att jag skulle börja släppa igen men jag vägrade då jag som tidigare nämnt var mer en nöjd. Efter ytterligare en timmes fiske släpper Manuel på en bättre fisk. Denna stod endast ett par meter under ytan och svarade snabbt med en kraftig stigning mot jiggen. Hugget var som övriga galet och kort därefter bröt den ytan. Fisken vägdes till 6.1 kg,

Bild_8_6.1kg

och fick efter ett par snabba foton simma tillbaka. Denna nöp en blåglittrig V2 Riggle 7′. Kockan var då 11:20 och under de följande tre timmarna gick fisket segt. Runt kl 14:30 var det dock dags igen. En Biwaa 9 tum i färgen ”Apple Seed” släpptes av Manuel mot gösen och den svarade med en ordentlig stigning. Efter en kort men intensiv fajt håvade jag fisken. Tyvärr var kamerans batteri inte tillräckligt stark för att filma men ett par foton kunde tas. Gösen vägde 6.3 kg och ingen längd togs.

Bild_9_6.3kg

Efter release bestämde vi oss för att endast fiska ett par timmar till. Vi började då även återigen köra vart annat hugg, detta efter att Manuel tjatat som fasen på mig. strax innan fyra kom sista bättre fisken upp. En 6.2a på en av mina V2 Riggle.

Bild_10_6.2kg

Turens resultat kunde summeras till sex gösar på sex eller över detta med topp på 9 kg och 94 cm.

En helt magisk dag och materialet vi nu har är riktigt, riktigt bra!

Nu är filmen äntligen klar! Se och njut.